Главная » Статьи » Учебные материалы » Аспирантура |
ПИТАННЯ З ФІЛОСОФІЇ ДЛЯ ВСТУПНИКІВ ДО АСПІРАНТУРИ ОНПУ 1. Виникнення філософії, причини цього виникнення, її функції і роль у сучасній духовній культурі. Різни розуміння предмету філософії і засоби філософствування. 2. Філософія як світогляд, світорозуміння і методологія. Додатковість світогляду і світорозуміння. Сциентізм і антісциентизм. Роль технічного знання і прецизійної техніки в розвитку філософської думки. 3. Місце філософії в культурі. Функції філософії стосовно науки, мистецтва, релігії. Співвідношення філософії і науки (в галузі технічних та гуманітарних наук). 4. Основні теми філософії. Галузі філософського знання, головні проблеми, які в них виникають та основні способи їхнього вирішення. 5. Фундаментальні питання в рішенні проблем природи світу, його структури, та його змін. Філософськи школи, що виникають при рішенні цих проблем. 6. Постановка проблеми людини в соціальному й індивідуальному контекстах. Головні питання людського буття. 7. Постановка основних філософських проблем в української філософії. Українська філософія в контексті європейської філософської думки. 8. Сучасні філософсько-онтологічні концепції та типи світогляду. Доля марксистського вчення про природу світу. 9. Філософсько-антропологічні концепції ХІХ-ХХІ ст.. (докладно про одну-дві концепції – за власним бажанням). 10. Генезис сучасних методологічних ідей (докладно про позитивізм, культурно-історичну філософію науки, герменевтику – за власним вибором). 11. Поняття філософської категорії. Співвідношення категорій філософії, фундаментальних і прикладних наук. Значення філософських категорій в технічному і гуманітарному знанні. 12. Проблема визначення природи світу в історії філософії. Матеріалізм й ідеалізм, їх різновиди. Модифікації категорії „матерія”. Проблема єдності світу. 13. Категоріальний зміст поняття „буття”, його функціонування в онтологічних і антропологічних концепціях. 14. Сутність людської свідомості та її генезис. Психофізична проблема. Свідомість і мислення. Комп’ютерне моделювання діяльності мозку. 15. Свідомість і мова. Поняття знакової системи. Мова й інші знакові системи. Види мов. 16. Структура світу і її філософське осмислення. Математика і філософія. Значення опису структур в технічних і гуманітарних науках та його категоріальний базис. 17. Типи речей, властивостей і відношень. Відношення та зв’язок. Принципи відносності і зв’язку в науці, техниці і гуманітарному знанні. 18. Поняття системи і його філософський зміст. Наукова, технічна, культурна, соціальна значимість поняття „система”. Системній підхід і системний метод. 19. Категорії одиничного і загального, змісту і форми, частини і цілого в поясненні структури світу. Філософський номіналізм і реалізм. Концепції холізму і елементарізму. 20. Проблема руху і розвиток в філософії і науці. Критерій розвитку. 21. Постановка проблеми простору і часу в природознавстві і гуманітарних науках. Простір і час як категорії філософії. 22. Діалектика як онтологічна і методологічна концепції. Принципи Гегелівської діалектики. 23. Категорії якості і кількості, протиріччя, подвійного заперечення і їхнє значення в поясненні функцій, причин тенденцій розвитку. 24. Концепції детермінізму й індетермінізму, їх використання в науці, техніці і гуманітарних дисциплінах. Фаталізм і провіденціалізм. 25. Філософські категорії причини і дії, необхідності і випадковості, можливості і дійсності в поясненні руху і розвитку. 26. Проблеми обґрунтування знання і побудови теорії пізнання. Скептицизм і агностицизм, їхні історичні джерела. 27. Емпіризм і раціоналізм як форми обґрунтування знання. Прагматизм. Поняття діяльності. Роль технічної і соціальної діяльності в пізнанні. 28. Віра, знання і розуміння, їхні різновиди і співвідношення. Поняття істини і правди, їхня роль в науці, культурі і соціальній практиці. Пізнання і розуміння. 29. Поняття істини і її критерію. Критерії істинності і зрозумілості. 30. Форми розвитку знання. Факт і проблема. Наукове пояснення і його специфіка в гуманітарному і природничонауковому пізнанні. Види пояснень. Пояснення і розуміння. 31. Гіпотеза і теорія як форми розвитку знання. Верифікація і фальсифікація гіпотез в науці, техніці, культурології, соціології. Структура наукової теорії. 32. Поняття закону. Принцип і закон. Закон і норма. Відмінність законів науки від юридичних законів. Поняття парадигми. 33. Поняття методу і методології. Класифікації методів. Засоби, прийоми і методи пізнання і розуміння. 34. Спостереження, порівняння й експеримент. Кількісний і некількісний вимір. Абстрагування й ідеалізація. 35. Суть індуктивного методу. Методи аналогії і моделювання, засоби підвищення їхньої надійності. 36. Дедуктивний метод. Суть формалізації, її роль у пізнання. 37. Системний метод і його використання в фундаментальних, прикладних і гуманітарних науках. 38. Поняття людського суспільства і його відношення до природи. Екологічна проблема. 39. Роль моделювання у поясненні соціальних явищ. Різноманітні моделі пояснення історії і соціального життя. Принцип історизму. 40. Тенденції глобалізму та антіглобалізму, їх співвідношення у сучасному суспільстві. Напрямки розвитку науки, техніки, культури. 41. Соціальні моделі економічного характеру. Поняття суспільно-економічної формації в марксизмі. Базис і надбудова. Людина як сукупність соціальних відносин. 42. Культурологічні моделі історії і суспільного життя. Співвідношення понять „культура” і „цивілізація”. Співвідношення культур як глобальна проблема сучасності. 43. Моделі суспільства з політичного характеру. Особистість і суспільство. Основне питання філософії політичного життя. 44. Поняття тоталітаризму і лібералізму, „відкритого” і „закритого” суспільства. Перспективі побудови цивільного суспільства в Україні. 45. Інформаційні і психологічні моделі соціального життя. Значення комп’ютерної революції. 46. Концепція ноосфери. Співвідношення раціональних, нераціональних і поза раціональних дій людей в історії. 47. Проблема визначення суб’єкта соціально-історичної дії. Поняття соціального класу і класової боротьби. 48. Етнос і нація як форми спільності людей. Релігійні спільності. Становлення української нації. 49. Особистість як соціальне поняття. Соціально значимі типології особистості. 50. Категорії волі і необхідності в оцінці ролі особистості в соціумі. 51. Суспільна свідомість, її форми і співвідношення її елементів. 52. Поняття соціальної ідеології та психології. Колективне несвідоме і поняття архетипів. 53. Особистість у суспільстві і малих групах. Проблема первинності. Розбіжності в поняттях „колективізм – індивідуалізм” і „егоїзм – альтруїзм”. 54. Поняття „діалогу”. „Я” й „Інший”. Інтенціональність. Людські екзистенціали та стріла історії. 55. Поняття цінностей і аксіології. Наукові, технічні, соціальні, культурологічні аспекти аксіологічних проблем. 56. Ціннісні типології особистості. Поняття добра і зла, їхня несиметричність. Проблема оцінки добра і зла в різноманітних соціальних групах. 57. Категорії надії, віри і любові. Любов, власність і влада. Власність, відповідальність і влада. 58. Проблема сенсу життя як основне питання філософії особистого життя. Як ставилося це питання в історії української і російської філософії. 59. Поняття особистої волі і його відмінність від поняття волі в його відношенні до історичної необхідності. „Тягар волі”, „утеча від волі”. 60. Співвідношення цілей і засобів їхнього досягнення, наукові, технічні, психологічні аспекти цього співвідношення. Запитальник складений на кафедрі філософії і методології науки ОНПУ | |
Категория: Аспирантура | Добавил: philosophy (24.02.2008) | |
Просмотров: 1860 | Комментарии: 13 |
Всего комментариев: 13 | 1 2 » | ||||||||||
| |||||||||||
1-10 11-13 | |||||||||||