Основні вимоги до контрольних робіт із філософії:
Тематика Контрольних робіт із філософії для студентів ЗІФ.
1. Походження філософських проблем. Зв’язок філософських проблем із фундаментальними питаннями людського буття. 2. Місце і роль філософії у системі культури. 3. Функції філософії. 4. Світогляд та засоби пізнання світу. 5. Ведична література про людину, її походження та буття. 6. Релігійно-філософські вчення стародавньої Індії, Джайнізм, Буддизм. 7. Філософські школи Стародавньої Індії / локаята, чарвака /. 8. Даосизм про начало буття та ідеал мудреця. 9. Особливості філософії Стародавнього Китаю. 10. Рання грецька філософія: проблема єдності та цілісності світу. 11. Проблема людини в античній філософії / Протагор, Сократ /. 12. Концепція Платона про ідеї. 13. Пізнання світу та задачі філософії у „Метафізиці Аристотеля”. 14. Етичні вчення в елліністичній та римській філософії /стоїцизм, епікуреїзм, неоплатонізм/. 15. Розвиток християнства в західній Європі та основні тенденції філософії Середніх віків. 16. Учення Августина Блаженного. 17. Дискусія про природу універсалій: номіналізм та реалізм. 18. Учення Фоми Аквінського про взаємовідношення віри та розуму. 19. Антропоцентризм Відродження. 20. Космологія М.Кузанського і Дж.Бруно. 21. Емпіричний метод та теорія індукції Ф.Бекона. 22. Основні правила раціоналістичності методу Р. Декарта. 23. Дуалістична метафізика Р.Декарта. 24. Учення В.Спінози про субстанцію. 25. Метафізика Лейбніца як учення про субстанцію та Бога. 26. Філософські ідеї Дк.Локка. 27. Емпіризм і раціоналізм у філософії Нового часу. 28. Філософські ідеї Просвітництва. 29. Агностицизм філософії Дж.Берклі та Д.Юма. 30. Зародження професійної філософії на Україні. 31. Християнський антропоцентризм у творчості Іларіона, В.Мономаха, Кирила Турівського, Даниїла Заточника. 32. Проблема людини у філософії українського Просвітництва. 33. Морально-гуманістичні пошуки Києво-Могилянської академії. 34. „Філософія серця” Г.Сковороди та її вплив на світову філософську думку. 35. Концепція самопізнання у філософії Г.Сковороди. 36. Кант та його коперніканський переворот у філософії. 37. Кант про теоретичний та практичний розум. 38. Суб’єктивний ідеалізм І.Фіхте. 39. Еволюція філософських поглядів І.Шелінга. 40. Філософська система та метод Гегеля. 41. Матеріалістичне розуміння історії у концепції К.Маркса. 42. Марксистська концепція класової природи гуманізму. 43. Світ як воля та уявлення у філософії А.Шопенгауера. 44. Ідея надлюдини у філософії Ф.Ніцше. 45. Проблема вибору та відповідальності людини в філософії екзистенціалізму. 46. Костомаров про український народний характер. 47. Філософські мотиви у творчості Т.Шевченка. 48. Філософські мотиви О.Потебні. 49. Екзистенціальні тенденції творчості П.Юркевича. 50. Учення В.Вернадського про ноосферу. 51. Філософія комізму у творчості К.Ціолковського, О.Чижевського, М.Холодного. 52. Гуманістичні тенденції розвитку філософії ХХ ст.. 53. Основи феноменології Е.Гусерля. 54. Основні проблеми філософської герменевтики. 55. Екзистенціалізм та його осмислення людського буття. 56. Неопозитивізм та його осмислення сучасних проблем розвитку науки. 57. Неопозитивістські концепції методології науки. 58. Філософська герменевтика і сучасна наука. 59. Концепція розвитку наукового знання К.Поппера. 60. Методологічні ідеї філософії структуралізму. 61. Методологічні ідеї феноменології. 62. Основні ідеї філософії екзистенціалізму. 63. Основні проблеми „філософії життя”. 64. Категорія „буття” у філософії. 65. Категорії простору і часу у філософії й науці. 66. Проблема визначення поняття „матерія”. 67. Всесвіт і нескінченність. 68. Сцієнтизм і анти сцієнтизм. 69. Категорії матеріального й ідеального. 70. Сутність людської свідомості і його генезис. 71. Свідомість і мова. 72. Основні філософські концепції походження свідомості. 73. Поняття системи і його філософський зміст. 74. Системний підхід, системний метод, системний аналіз. 75. Категорії одиничного і загального, змісту і форми, частини і цілого в описах структури світу. 76. Детермінізм і індетермінізм. 77. Проблема руху й розвитку у філософії. 78. Діалектика як методологічна й онтологічна концепції. 79. Категорії якості і кількості, протиріччя, подвійного заперечення і їхнє значення в розумінні розвитку. 80. Філософські категорії причини і дії, необхідності і випадковості, можливості і дійсності в поясненні руху і розвитку. 81. Скептицизм і агностицизм і їхня роль у філософії. 82. Поняття істини і її критерію. 83. Форми розвитку знання. 84. Гіпотеза й теорія. 85. Засоби, прийоми й методи пізнання. 86. Поняття методу й методології. 87. Спостереження, порівняння й експеримент. 88. Індуктивний і дедуктивний метод. 89. Поняття суспільства й природи. 90. Поняття суспільно-економічної формації у марксизмі. 91. Формаційний і цивілізаційний підходи у філософії історії. 92. Співвідношення понять „культура” і „цивілізація”. 93. Тоталітаризм і демократія. 94. Етнос і нація як форми спільності людей. 95. Особистість як соціальне поняття. 96. Суспільна свідомість, її форми й співвідношення її елементів. 97. Поняття цінностей. 98. Проблема сенсу життя як основне питання філософії особистого життя. 99. Проблема походження людини. 100. Сутність людини. 101. Проблема єдності людини й космосу. 102. Життя й смерть у духовному досвіді людини. 103. Філософські концепції історичного процесу. 104. Проблема змісту історії і її кінця.
Література для всіх тем.
Основы современной философии. Учебник для высших учебных заведений. – С–Пб.: Лань, 2002 Философия. Учебник. / Под ред. В.Д.Губина, Т.Ю.Сидориной, В.П.Филатова. М.: Русское слово, 1997. Вступ до філософії. Історико-філософська пропедевтика: Підруч. Для студ. Вузів / Г.І.Волинка, В.І.Гусєв, І.В.Огородник, Ю.О.Федів / За ред. Г.І.Волинки. – К.: Вища шк.., 1999. Філософія. Підручник для студентів вузів / Г.А.Заїченко, В.М.Саратовський, І.І.Кальний та ін.; За ред. Г.А.Заїченко та ін. – К.: Вища шк.., 1995. Канке В.А. Философия: Исторический и систематический курс: Учеб. Для студентов вузов. – М.: Логос, 2000. Спиркин А.Г. Философия: Учебник для студентов вузов. – М.: Гардарика, 1998. Философия: Курс лекций: Учеб. Пособие для студентов вузов / Аверьянов А.Н., Бабинов Ю.А., Ботьева О.В. и др.; Под ред. В.Л.Калашникова. – М.: ВЛАДОС, 1999. Философия. Учебное пособие для студентов вузов. – К.: Фита, 1994.
Довідкова література:
Ффилософский энциклопедический словарь. – М.: ИНФРА-М, 2000. Мир философии. Книга для чтения Ч. 1 и 2. – М.: ИПЛ, 1991. Хрестоматия по философии. Учебное пособие./ Изд. 2-е. – М.: Проспект, 2003. Хрестоматия по истории философии. – М.: ВЛАДОС, 1997.
Додаткова література:
– Мотрошилова Н.В. Рождение и развитие философских идей. М., 1991. – Майоров А.Н. Курс лекций по древней и средневековой философии. М., 1991. – Соколов В.В. Европейская философия ХV – XVІІ веков, М., 1984. – Европейская Западная философия. Словарь. М.,1991. – Драч И.Ф., Крымский С.Б., Попович М.В. Григорій Сковорода: біографічна повість. К., 1984. – Платон. Государство. // Соч. в 3 т. М., 1971, т.3. – Аристотель. Метафизика. // Соч. в 4-х т. М., 1975, т.1. – Бэкон Ф. Новый Органон. // Соч. в 2-х т. М., 1972, т.2 – Декарт Р. Рассуждения о методе // Избранные произведения. М., 1950. – Кант И. Критика чистого разуму. // Соч. в 6-ти т. М., 1964, т.3. – Сумерки богов. Сборник переводов. М., 1989. – Камю А. Бунтующий человек. М., 1990. – Хайдеггер М. Разговор на просёлочной дороге. М., 1991. – Заблуждающийся разум? (многообразие научного знания). М., 1990. – Лукашевич В.К. Научный метод: структура, обоснование, развитие. – М., Наука, 1991. – Добронравова И.С. Синергетика. Становление нелинейного мышления. К., Лібидь, 1990, 142 с. – Рассел Б. Мудрость Запада. Историческое исследование западной философии в связи с общественными и политическими обстоятельствами. – М.: Республика, 1998. – Попович М.В. Раціональність і виміри людського буття. – К.: Сфера, 1997. – Аналитическая философия: Избранные тексты. – М.: Изд. МГУ, 1993. – Современная философия науки: знание, рациональность, ценности в трудах мыслителей Запада: Учебная хрестоматия. – 2-е изд. М.: Логос, 1996. – Поппер К. Відкрите суспільство та його вороги: Пер. З англ.. у 2-ох т. – Т.1. У полоні Платонових чарів; Т.2 Спалах пророцтва: Гегель, Маркс та послідовники. – К.: Основи, 1994.
Питання для іспиту з філософії для заочної форми навчання.
1. Філософія, її предмет, функції, та метод. 2. Співвідношення філософії і світогляду. 3. Антична філософія: основні школи. 4. Основна проблематика античної філософії. 5. Конфуціанство як філософський світогляд. 6. Давньоіндійська філософія, основні школи. 7. Буддизм, його особливості та основні принципи. 8. Філософські ідеї представників мілетської школи. 9. Піфагорійська філософія і початок теоретичної математики. 10. Філософськи вчення Геракліта і початок діалектики. 11. Античні анотомисти: Лев кип, Демокрит, Єпікур, Л.Карр. 12. Філософія Середньовіччя; основні проблеми та ідеї. 13. Філософія Р.Декарта: обґрунтування механістичної картини світу. 14. Вчення та метод Сократа. 15. Метафізика і фізика Аристотеля. 16. Філософія номіналізму і реалізму. 17. Ф.Бекон: Новий Органон – основні положення вчення та метод. 18. Вчення Лейбниця про монади. 19. Філософія М.Кузанського; основні ідеї. 20. Філософські ідеї Дж. Локка. 21. Категорії „Простір” та „Час”. 22. Вчення Б.Спінози про субстанцію і його значення для філософії та науки. 23. Д.Юм – вчення про чинність. 24. Філософські засади становлення науки Нового Часу. 25. Теорія. Пізнання І.Канта. 26. Філософська система та метод Гегеля. 27. Основні школи давньокітайської філософії, Ії основна проблематика. 28. Об’єктивний ідеалізм О.Шеллинга. 29. Філософські погляди Фіхте. 30. Етичні погляди І.Канта. 31. Філософія права І.Канта. 32. Антропологічна філософія Л.Фейєрбаха. 33. Марксистська концепція людини. 34. Філософські ідеї Г.Сковороди. 35. Філософсько-гуманістична думка українського ренесансу (Скорина, Смотрицького, Русін, Віденський). 36. Соціально-філософська думка в Україні початку ХХ ст.. 37. Марксизм як філософський світогляд. 38. „Філософія серця” П.Юркевича. 39. Історичні типи матеріалізму. 40. Різновиди ідеалістичної філософії. 41. Об’єктивний ідеалізм німецької класичної філософії. 42. Основні закони діалектики. 43. Простір та Час у марксистській гносеології. 44. Основні форми суспільної свідомості. 45. Істина: її концепції, різновиди, критерії. 46. Поняття цивілізації. Типи цивілізацій. 47. Історичний прогрес та його концепції. 48. Марксистське вчення про формації. 49. Поняття культури. Типи та різновиди культури. 50. Глобальні проблеми суспільства. 51. Емпіризм та раціоналізм як два напрямки у гносеології. 52. Проблема виникнення свідомості, співвідношення ідеального та матеріального. 53. Руська філософія к. ХІХ – ХХ ст. (В.Соловйов, М.Бердяєв, Флоренський та інші). 54. Позитивізм, неопозитивізм та пост позитивізм. 55. Екзистенціалізм та його осмислення людського буття. 56. Основні рівні пізнання. 57. Основні форми та методи наукового пізнання. 58. Проблема людини в філософії Відродження. 59. Людина. Особистість, індивідуальність. 60. Агностицизм філософії Дж.Берклі та Д.Юма. 61. Цінності та їх роль в суспільстві.
|